LLIBERTAT “AD INFINITUM”

LLIBERTAT AD INFINITUM

“No veo ese peligro de ola de islamofobia, España es un país tolerante”, ha afirmat el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, arran dels atemptats islamistes a París i de les conseqüències que en poguessin rebre els ciutadans àrabs europeus. Sigui cert o no el que diu el senyor Rajoy, el que em sembla realment risible és que aquestes declaracions les fes precisament a Andorra, on el català és la llengua oficial, perquè a Espanya ara com ara bona part de les fòbies les vehiculen a través de la catalanofòbia, de la qual van sobrats.

De totes maneres, per si de cas i aprofitant l’avinentesa dels atemptats a França, mentre Rajoy és a París qui sap si per comunicar al president francès que no en descarti l’autoria d’ETA tot i l’evidència islamista dels tres integristes abatuts, el ministre Jorge Fernández Díaz mira de revifar les seves propostes d’enduriment de les sancions legals, la “llei mordassa”, pensades en principi per defensar-nos de nosaltres mateixos, sobretot si som uns pobres eixelebrats d’esquerres, i dels malèvols moviments socials, plens de ressentits i envejosos que posen en qüestió la sacrosanta propietat privada, sobretot si és dels bancs i de les entitats financeres; és a dir, un afany “emmordassador” del ministre sempre en benefici dels interessos corruptes dels que fan anar endavant l’economia i que ens fan el favor de crear llocs de treball, és un dir… d’ells.

El cas és esgrimir sempre el fals dilema de “llibertat o seguretat”. Sàpiguen els “segurates” d’arreu del món que la millor lluita contra tot fonamentalisme és l’ampliació de les llibertats i no pas el reforç de la seguretat, que les limita. La llibertat, es digui Charlie Hebdo o es digui el nom que sigui, només es defensa amb més llibertat, i sobretot amb la liquidació a escala mundial de tota temptació de colonialisme, tan extractiu com financer; aquest colonialisme que és en l’arrel de les desgràcies que ens passen com a ciutadans de peu dels països colonitzadors, encara que als “demòcrates” neocons, i també als veterocons, no els agradi sentir-ho i ho vulguin desmentir cridant més que ningú a través dels seus lloros mediàtics i universitaris, i encara que molts dels ciutadans de peu no es vulguin sentir culpables del que han fet i fan els seus governs: però és la història que hem d’assumir per saber transformar el present, l’única manera de tenir un futur més presentable quan al seu torn ens toqui viure’l.

En defensa de la llibertat no es pot fer servir ni la repressió, ni l’agressió, ni la revenja. El que han de fer els països del “primer” món és treure les urpes extractives dels països dels “altres” mons. I els ciutadans de peu hem d’acceptar que les llibertats de vegades tenen un preu que ens pot tocar pagar mentre l’ordre mundial sigui el que és. (A Espanya i Catalunya, ben cares que les hem pagat i que encara les paguem.) Ningú pot acceptar que per protegir les llibertats, se suprimeixin. La fal·làcia dels que diuen voler-nos protegir, però que no fan sinó protegir els interessos dels seus “amos”, que els compren i els premien, és que pretenen que ens creguem que, amb les lleis que van endurint cada cop una mica més, les llibertats no se suprimeixen, sinó que se suspenen per preservar-les com un tresor que no podrem tocar: ens volen transformar en Tàntals. Allò que va fer tan bé el “noi” dels Bush, i que encara dura, després de l’atemptat de les Torres Bessones. (Mr. “Dron” no ha sigut capaç ni de tancar Guantánamo.)

No, no ho hauríem de permetre pas; per això han de quedar ben clares les causes històriques de l’“aparent” desgavell que ens està tocant viure a Europa i al món. Plantegem-nos, ja que tan agrada últimament parlar —no pas (en)raonar— de religions i civilitzacions, les arrels cristianes —ecumèniques, en diuen— de la dominació mundial i vegem com el nom de Déu ha acompanyat sempre els colonitzadors, no pas en va, sinó com a superestructura justificadora de l’explotació. Sí, plantegem-nos l’aliança de feudalisme, mercantilisme i capitalisme —del poder, vaja— amb la Creu, ja que alguns de la dreta sagristana reivindiquen les arrels cristianes d’Europa? ¿O per què no ens proposem com a efectiva ampliació de les llibertats la liquidació de les relacions de producció injustes a tot el món? ¿A veure si ara resultarà —pregunta evidentment retòrica— que allò de les llibertats que s’havien de defensar al Pròxim Orient i a l’Orient Mitjà només eren les del Mercat, precisament les que permeten a l’1% de la humanitat la “lliure” explotació i la “lliure” apropiació dels béns que haurien de ser comuns al 100 per 100 dels habitants del planeta?

És per aquí per on van els trets, encara que ens vulguin fer veure una altra direcció de les bales. Aquests “trets” de les grans organitzacions mundials que es preparen per l’assalt al poder mundial mentre ens “distreuen” amb Rambos d’un i altre bàndol, i si cal del bàndol del més enllà. ¿Què és sinó el TTPI? La mal anomenada “llibertat” de Mercat és la veritable trava a les llibertats, deixant totes les altres en simples travetes.

Lenin es va preguntar —una pregunta tergiversada fins a l’extenuació pels portaveus de la democràcia sotmesa a l’economia capitalista—, “¿llibertat, per a què?” Una pregunta amb què plantejava si el simple dret legal d’unes llibertats ens fa lliures sense les condicions necessàries per exercir-les, unes condicions objectives sense les quals les llibertats es converteixen en privilegis de qui se les pot pagar. Sí, això és el que encara volem saber: ¿llibertat per fer què? Responc: llibertat per aconseguir més llibertat. Sense que ningú la privatitzi. Llibertat ad infinitum, en la sempre perfectible assumpció del nostre caràcter responsable i solidari de sers socials que no necessiten per res aquells que se’n proclamen protectors.

11-I-2015

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Articles sociopolítics i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s